klilka słów o indeksie glikemicznym

Kilka słów o indeksie glikemicznym

W dzisiejszym wpisie postaram się przybliżyć Wam pojęcie indeksu glikemicznego. Dowiecie się co to jest, jak się to oznacza i jakie ma znaczenie dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.

 

Indeks glikemiczny pomaga sklasyfikować produkty spożywcze pod względem ich wpływu na poziom glukozy we krwi i czasu pojawienia się tego wpływu. Upraszczając, pokazuje jak bardzo wzrasta stężenie glukozy po spożyciu danego pokarmu, po jakim czasie od posiłku to następuje i jak długo to trwa.

 

Wartości IG odnajdziemy w tabelach. W jaki sposób zbadano, jakie wartości powinny się tam znajdować? 

  • w badaniu bierze udział od 8 do 12 ochotników
  • pierwszego dnia otrzymują taką ilość badanego produktu lub potrawy, w której znajduje się 50g węglowodanów
  • następnego dnia otrzymują 50g roztworu czystej glukozy
  • stężenie glukozy w ich krwi jest oznaczane co 15 minut, przez 2 godziny
  • otrzymane krzywe glikemiczne grupy badanej i kontrolnej porównujemy do siebie i na podstawie wzoru matematycznego obliczamy IG badanego produktu lub potrawy

Jeśli wynik jest mniejszy lub równy 55 oznacza to, że IG jest niskie, jeśli od 56 do 69 – jest średnie, a jeśli 70 lub więcej – wysokie.

 

Należy pamiętać o tym, że produkty o wysokim IG trawimy szybko.

Powodują gwałtowny wzrost stężenia glukozy we krwi, który pobudza wyrzut insuliny. Ta szybko sobie radzi z nadmierną ilością cukru, co powoduje, że zaraz znów jesteśmy głodni. Jeśli ponownie sięgniemy po produkt z tej samej kategorii, historia się powtórzy. Łatwo się domyślić, że jest to prosta droga do otyłości i rozwoju cukrzycy typu 2

 

Gdy produkt lub potrawa ma niskie IG, jest trawiona wolniej. Glukoza jest uwalniana do krwiobiegu stopniowo, dzięki czemu nie ma skoków jej stężenia i gwałtownych wyrzutów insuliny. Dłużej czujemy sytość, co pozwala nie sięgać tak często po przekąski. Tym sposobem łatwiej zachować szczupłą sylwetkę i zdrowie.

 

KLIKNIJ, ABY POWIĘKSZYĆ

 

Wartość IG zależy m.in. od następujących czynników:

  • czasu i sposobu obróbki kulinarnej (np. różnica między makaronem rozgotowanym a al dente)
  • sposobu przetwarzania
  • świeżości i dojrzałości owoców i warzyw
  • zawartości tłuszczu i białka w produkcie (obniżają IG)

 

Jak zatem dobierać produkty, aby stężenie glukozy we krwi nie podlegało gwałtownym wahaniom? Można skorzystać z piramidy żywieniowej Ludwiga, która została opracowana w celu pomocy w odchudzaniu otyłych dzieci. Każdy z nas powinien jednak ją znać i starać się wprowadzać w życie jej założenia, ponieważ jest oparta na produktach o niskim IG.

 

Post Author: Karolina Wiśniewska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *