zdrowe odżywianie

Podstawowe zasady racjonalnego żywienia

Dzisiaj przygotowałam dla was post żywieniowy dotyczący podstawowych zasad racjonalnego odżywiania się. Jest to temat, który powinien być znany każdemu, kto chce być zdrowy i piękny 😉

Powstało wiele dokumentów, w których opisano rekomendacje żywieniowe dla mieszkańców Unii Europejskiej. Nie różnią się one specjalnie wartością merytoryczną, za to niektóre są dużo łatwiejsze w odbiorze niż inne. Moim ulubieńcem jest opracowana w Polsce (przez Radę Promocji Zdrowego Żywienia) Złota Karta Prawidłowego Żywienia. W sposób bardzo obrazowy ukazuje, jak się odżywiać, aby zachować zdrowie. Wydaje mi się, że dla osób nie obcujących codziennie z dietetyką jest najbardziej jasna i przejrzysta. Jej główną zaletą jest brak wyszczególnionych wartości liczbowych i procentowych – kto z nas ma czas i chęci ważyć każdy produkt, a następnie obliczać jego wartość odżywczą? Podejrzewam, że takich osób jest raczej niewiele 🙂

 

Aby być zdrowym codziennie należy spożyć:

  1. Co najmniej 3 posiłki umiarkowanej wielkości – w tym koniecznie śniadanie.
  2. W każdym posiłku produkty zbożowe, takie jak: pieczywo ciemne, płatki, kasze, makarony lub ziemniaki.
  3. Warzywa i owoce (mogą być mrożone) do każdego posiłku, a także między posiłkami. (absolutnym minimum zalecanego spożycia tych produktów to 400g dziennie – to tyle, co dwa duże jabłka i jeden średni pomidor; pamiętaj jednak o różnorodności)
  4. Co najmniej 2 pełne szklanki mleka (najlepiej chudego) lub tyle samo kefiru i jogurtu oraz 1-2 plasterki serów. (wybierając produkty mleczne, staraj się sięgać po te z obniżoną zawartością tłuszczu)
  5. Jedna z porcji (do wyboru): ryby, drobiu, grochu, fasoli lub mięsa. (tłuste ryby morskie warto spożywać co najmniej 2 razy w tygodniu – są bogatym źródłem kwasów omega3)
  6. Jedną łyżkę stołową oleju lub oliwy oraz nie więcej niż 2 łyżeczki margaryny miękkiej (bez tłuszczów trans).
  7. Wodę mineralną oraz naturalne soki warzywne i owocowe (nie mniej niż 1 litr)

Unikać nadmiaru soli, cukru i alkoholu.

Stosowanie się do tych zasad raczej nie jest uciążliwe i często wymaga tylko minimalnych zmian nawyków. Możemy nadal spożywać nasze ulubione produkty, pamiętając o odpowiednich proporcjach w całodziennym jadłospisie.

 

Jestem bardzo ciekawa, czy jest wśród was osoba, która zwykle odżywia się w taki sposób 🙂 A może wasza dieta znacznie odbiega od tych zaleceń? U mnie bywa różnie, mam problem z pamiętaniem o warzywach i owocach i nie cierpię ryb, więc niestety nie jem ich wcale. Z pozostałymi punktami raczej nie mam problemu, od dawna się do nich stosowałam, nie wiedząc nawet o ich istnieniu 🙂

 

Mam nadzieję, że ten wpis komuś się przyda 🙂

 

źródła:
http://wsse.gorzow.pl/zdrowie/zywnosc-i-zywienie/zasady-prawidlowego-zywienia/720-zasady-racjonalnego-zywienia

Post Author: Karolina Wiśniewska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *